Zdravá játra: Které potraviny jim prospívají a které škodí?

Zatímco některé potraviny naše játra zatěžují, jiné jim naopak prospívají a podporují jejich funkce. Které tedy zařadit do svého jídelníčku a které z něho jednou provždy (nebo alespoň co nejčastěji) vynechat?

O játrech slýcháme nejen v souvislosti se zdravým životním stylem poměrně často. Kde se vlastně nacházejí? Tento orgán najdete v břišní dutině, přičemž největší částí zasahuje do pravé horní částí břicha. Játra v našem těla zajišťují spoustu důležitých procesů – podílejí se mimo jiné na metabolismu, produkci některých hormonů, čištění krve…

Zkrátka a dobře se celý den nezastaví. I proto je tak důležité o ně pečovat. Zatímco bez některých orgánů si naše tělo poradí, bez jater žít nedokážeme. Jak o ně pečovat, aby celý náš život fungovala, jak mají? Základem je vyvážená a zdravá strava. Ovšem některé potraviny jsou v podpoře činnosti jater opravdovými odborníky. O které se jedná? A které naopak nejvíce škodí?

Vstup (raději) zakázán

Podívejme se nejprve na dobroty, kterými játrům zrovna neprospíváme. Patří sem:

  • smažená a tučná jídla,
  • živočišné tuky jako takové,
  • nebo nadmíra živočišných bílkovin (včetně tučných sýrů apod.),
  • průmyslově zpracované potraviny, ke kterým patří uzeniny nebo nejrůznější polotovary,
  • jídla obsahující umělá barviva či konzervanty,
  • umělá sladidla, která se ráda skrývají i v nejrůznějších „light“ dobrotách,
  • nebo cukr, především pokud si ho dopřáváte víc, než byste měli.

Velkým nepřítelem jater je alkohol. Pokud máte játra zdravá, pak jim samozřejmě neublíží, pokud si jednou za čas dopřejete sklenku kvalitního vína nebo třeba piva. Ovšem nadměrná či pravidelná konzumace alkoholu se na játrech dříve či později podepíše a může vést i k cirhóze a selhání jater. Nesmíme zapomínat ani na dlouhodobé užívání léků.

Co na talíř

Jak už jsme zmínili výše, existují nejen potraviny, které našim játrům škodí, ale i takové, jež jim prospívají, a dokonce podporují jejich činnost. Které k nim patří?

1. Listové saláty, rukola a ti druzí

Zelené saláty, rukola či špenát nejen obsahují chlorofyl, který se podílí na detoxikačních procesech, ale také podporují tvorbu žluči. Ta pomáhá vyplavovat toxiny z těla.

2. Květák, brokolice, kapusta

Tahle trojice potravin napomáhá produkci důležitých enzymů v játrech. Ty se pak mohou postarat o detoxikaci a odstraňování škodlivin z organismu.

3. Mrkev a červená řepa

Funkci jater pomáhají podporovat díky vysokému obsahu flavonoidů a betakarotenu. Zapomeňte na nudnou řepu, co znáte ze školky – dnes je k dispozici tolik receptů, že si ji oblíbí i její zarytí odpůrci.

4. Grapefruity a citrony

Tyto citrusy má každý spojené především s vysokým obsahem vitaminu C. Ovšem to není vše, čím prospívají. Antioxidanty z tohoto ovoce pomáhají produkci důležitých očistných enzymů.

5. Česnek

Kromě vitaminů a minerálů obsahuje česnek silný antioxidant alicin, kterému se přezdívá přírodní antibiotikum a který má silné detoxikační vlastnosti.

6. Vlašské ořechy

Mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, jež se podílejí na čisticích procesech v játrech. Navíc v sobě ukrývají i aminokyselinu arginin, jež se mimo jiné podílí na detoxikaci škodlivých látek.

7. Kurkuma

Tohle téměř zázračné koření se v souvislosti se zdravím skloňuje stále více. A není divu – obsahuje silný antioxidant kurkumin, který mimo jiné chrání játra a podporuje jejich činnost.

8. Zelený čaj

Výčet prospěšných vlastností tohoto nápoje by vydal na vlastní článek. Pro játra je ale nejdůležitější, že obsahuje katechiny, tedy antioxidanty podporující spalování tuků i funkci jater.

Síla ukrytá v bodláku

Pokud přemýšlíte, jak svým játrům dopřát pořádnou vzpruhu nejen zařazením výše zmíněných potravin, pak pro vás máme dobrou zprávu – nemusíte kupovat nejrůznější „chemické“ medikamenty, ale můžete se zcela spolehnout na sílu přírody. Jak? Vsaďte na ostropestřec mariánský!

Tento vznešený bodlák je bylinkou, na kterou sázeli už naši předkové ve starověkém Římě. Jejím tajemstvím je vysoký obsah souboru antioxidantů, který je známý jako silymarin a který se ukrývá v semenech. Ostropestřec:

  • obnovuje jaterní buňky,
  • podporuje tvorbu žluči,
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi,
  • pozitivně ovlivňuje hladinu cukru v krvi.

Tím působí také jako prevence vážných onemocnění jater, včetně jejich ztučnění, zápalů nebo cirhózy. Spolehnout se na něj můžete také při snahách o hubnutí nebo harmonizaci trávení. Ostatně účinky silymarinu potvrdily i četné vědecké studie.

Není ostropestřec jako ostropestřec

Jak ale ostropestřec mariánský užívat? I když na trhu najdete nejrůznější formy této bylinky, respektive jejích semen (čaje, tabletky, olej…), nejlepší je z hlediska obsahu silymarinu vsadit na drcené plody, a to od prověřeného bylinkáře. Jen tak máte jistotu, že je ostropestřec opravdu kvalitní a neobsahuje pesticidy či těžké kovy.

Ideální je drcené plody ostropestrce užívat v rámci 12týdenní kúry. Je to jednoduché – prostě si 4krát denně dopřejete 1 čajovou lžičku této bylinky (nebo 2krát denně 2 čajové lžičky), a to alespoň 45 minut před jídlem nebo 45 minut po něm. Ostropestřec můžete přimíchat i do jogurtu, džusu nebo smoothie.

Je to opravdu jednoduché – kdy budete ostropestřec užívat, si nastavíte sami podle sebe a svého rozvrhu. Ostatně dobrou pomůckou je dát si lžičku (či dvě) ostropestrce, když pocítíte hlad. Jednak zaženete chutě na nezdravé mlsání a jednak díky prázdnému žaludku vaše tělo z drcených semen získá nejvíce cenných živin. Více si o užívání ostropestrce můžete přečíst ZDE.

Zkrátka a dobře – játra nám každý den pomáhají, aby naše tělo fungovalo, jak má. A za to si rozhodně zaslouží naši pozornost a péči. Vyvážená strava doplněná o ostropestřec mariánský je prvním krokem na cestě ke zdravějšímu životnímu stylu.

Nepodceňujte léčivou sílu přírody! Přesvědčte se o blahodárných účincích ostropestřce mariánského i vy.

Ušetřete se sáčky ZDARMA, množstevními slevami, dopravou ZDARMA a akčními až 275g XXL sáčky jen do konce října!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.